2024. április 27. (szombat) 19.00 óra, Kamaraterem
Online jegyvásárlás
Belépőjegy: 2900 Ft
Ramayana
(indiai tánc-mese bábjátékkal)
fúziós táncszínházi előadás
Előadják:
Táncosok: Dupák Anna, Éliás Anna, May Adél, Cserepes Panni
Bábosok: Máté Lilla, Szabados Kata
Bábtervező, -készítő: Lóránt Lujza
Díszlet és jelmezkészítők: Szabados Kata, Máté Lilla, May Adél
A szöveget mondja: Halmos Dani, Cserepes Panni
A szöveg forrása: Sita sings the blues, Indiai regék és mondák
Koreográfia, rendezés: Cserepes Panni
A Trigatu táncstúdió előadása
A híres hindu eposz a száműzetésbe küldött királyfiról, Rámáról, és hőstetteiről szól. Kedvesét, Szitát elragadja az ezer fejű szörny, de Ráma a repülő majmok seregével megmenti őt és bosszút áll a gonosz ráksaszákon. Ahogy az az indiai történetekben lenni szokott, a fő szálon futó cselekményben számos apró-kis történet is megbújik: pl. hogyan nyeri el a szörnykirály az istenektől Lanká szigetét ésvarázsfegyvereit, vagy a halhatatlanság képességét. Vagy, hogy hogyan nyeri el Szíta kezét Ráma, és miért hívják őt Szítának, vagyis „Barázdának”. Vagy hogyan élesztik fel halálából Rámát a harc közepette…
Indiai bábok narrációja kíséri a színes ruhákban, és jelmezekben, klasszikus és fúziós táncokkal elmesélt történetet, melyben sokféle – India számos területéről származó – mozgás és táncforma jelenik meg.Pl. klasszikus táncok: bharata natyam, odissi, kathak, vagy népi ill. bollywoodi táncok: rajasthani, ghoomar, vagy harcművészeti mozgásformák: mayurban chau és kalaripayattu.
A táncok alapja egy dél-indiai klasszikus stílus, a tamil bharatanátjam. Ez a legősibb az indiai tánc stílusok közül, mert a tamil lakosok törzsi táncából alakult ki. Egyrészt, a dél-indiai népek közösségi drámajátékból, másrészt istenekről szóló templomi táncból, mely a XII-XIII. században élte fénykorát. A bharatanátjam technikája két részből tevődik össze: tiszta táncból és abhinajából. A tiszta tánc bonyolult lépéskombinációkra, virtuóz ritmusképleteket követő lábtechnikára épül. A lépéseket a szem, fej, kar, kézfej és láb mozgatásának összhangja teremti meg. Az abhinaja fontos elemei: az arcjáték, a színészi játék és a szimbolikus kézjelrendszer (mudrák), melyek a táncban konkrét jelentéseket hordoznak, így azok történetmesélésre is alkalmasak.
A fúziós táncok hol könnyed és nőies, – hol keményebb, virtuóz ritmusokra épülő törzsi formát öltenek. Az indiai filmekből ismert un. bollywoodi táncok, a kathak, rajasthani, ghoomar és hastánc elemekből építkező fúziós koreográfiák. A Ghoomar egy radzsasztáni hagyományos néptánc. A táncot főként fátyolos nők adják elő, akik pörgős-forgós mozgással táncolnak, ez a ghoomar szó jelentése is. A kathak az indiai klasszikus tánc nyolc fő formájának egyike. A tánc középpontjában a szem és a láb mozgása áll. Sok forgás és a flamenco-hoz hasonló kar és csuklómozgás jellemzik.A koreográfiák zenéje indiai hangzásokkal tarkított mai, modern zenék.