Ramayana – fúziós táncszínházi előadás

2024. április 27. (szombat) 19.00 óra, Kamaraterem
Online jegyvásárlás
Belépőjegy: 2900 Ft

 

Ramayana

fúziós táncszínházi előadás

 

Előadják:

 Táncosok: Dupák Anna, Éliás Anna, May Adél, Cserepes Panni

Bábosok: Máté Lilla, Szabados Kata

A bábokat és díszletet készítették: Lóránt Lujza, Szabados Kata, Máté Lilla

Szöveg: Halmos Dani, Cserepes Panni

Koreográfia, rendezés: Cserepes Panni

 

A Trigatu táncstúdió előadása

 

 

A híres hindu eposz a száműzetésbe küldött királyfiról, Rámáról, és hőstetteiről szól. Kedvesét, Szitát elragadja az ezer fejű szörny, de Ráma a repülő majmok seregével megmenti őt és bosszút áll a gonosz ráksaszákon. Ahogy az az indiai történetekben lenni szokott, a fő szálon futó cselekményben számos apró-kis történet is megbújik: pl. hogyan nyeri el a szörnykirály az istenektől Lanká szigetét és varázsfegyvereit, vagy a halhatatlanság képességét. Vagy, hogy hogyan nyeri el Szíta kezét Ráma, és miért hívják őt Szítának, vagyis „Barázdának”. Vagy hogyan élesztik fel halálából Rámát a harc közepette…

Indiai bábok narrációja kíséri a színes ruhákban, és jelmezekben, klasszikus és fúziós táncokkal elmesélt történetet, melyben sokféle – India számos területéről származó – mozgás és táncforma jelenik meg. Pl. klasszikus táncok: bharatanatyam, odissi, kathak, vagy népi ill. bollywoodi táncok: rajasthani, ghoomar, vagy harcművészeti mozgásformák: mayurbanchau és kalaripayattu.

A táncok alapja egy dél-indiai klasszikus stílus, a tamil bharatanátjam. Ez a legősibb az indiai tánc stílusok közül, mert a tamil lakosok törzsi táncából alakult ki. Egyrészt, a dél-indiai népek közösségi drámajátékból, másrészt istenekről szóló templomi táncból, mely a XII-XIII. században élte fénykorát. A bharatanátjam technikája két részből tevődik össze: tiszta táncból és abhinajából. A tiszta tánc bonyolult lépéskombinációkra, virtuóz ritmusképleteket követő lábtechnikára épül. A lépéseket a szem, fej, kar, kézfej és láb mozgatásának összhangja teremti meg. Az abhinaja fontos elemei: az arcjáték, a színészi játék és a szimbolikus kézjelrendszer (mudrák), melyek a táncban konkrét jelentéseket hordoznak, így azok történetmesélésre is alkalmasak.

A fúziós táncok hol könnyed és nőies, – hol keményebb, virtuóz ritmusokra épülő törzsi formát öltenek. Az indiai filmekből ismert un. bollywoodi táncok, akathak, rajasthani, ghoomar és hastánc elemekből építkező fúziós koreográfiák. A Ghoomar egy radzsasztáni hagyományos néptánc. A táncot főként fátyolos nők adják elő, akik pörgős-forgós mozgással táncolnak, ez aghoomar szó jelentése is. A kathak az indiai klasszikus tánc nyolc fő formájának egyike. A tánc középpontjában a szem és a láb mozgása áll. Sok forgás és a flamenco-hoz hasonló kar és csuklómozgás jellemzik. A koreográfiák zenéje indiai hangzásokkal tarkított mai, modern zenék.